Naomi Velissariou

Over de kunstenaar

Naomi Velissariou (1984) is een Grieks-Belgische regisseur, schrijver, actrice en performancekunstenaar met een voortdurende fascinatie voor de vloeibaarheid van de hedendaagse identiteit en de manier waarop deze wordt gebruikt in de beeldcultuur. Ze is de exponent van een nieuwe generatie geëngageerde theatermakers en ze is niet bang om namens deze generatie op de barricades te staan.

Velissariou gebruikt filosofische en wetenschappelijke concepten en persoonlijke ideeën als hoekstenen van haar werk, dat opvalt door een krachtige beeldtaal. Ze maakt zowel essayistisch theatraal werk, zoals Sontag (2017), als meer performatieve stukken als A Tragedy (simplified) (2013) en The SK & HM concert (2018 & 2019). De overlap tussen de popindustrie, identiteitsconstructie en hedendaags lijden  is het domein waarbinnen Naomi zoekt naar de waarde van theater als kunstvorm vandaag.

Tussen 2012 en 2017 creëerde ze zeven voorstellingen, waarvan er zes werden geproduceerd door Frascati Amsterdam. Sinds 2017 werkte ze als zelfstandig theatermaker aan het post-dystopische muziektheaterdrieluik genaamd PERMANENT DESTRUCTION,  in coproductie met o.a. Theater Utrecht.

In 2014 won Naomi de TAZ KBC jongtheatermakersprijs voor haar voorstelling A Tragedy (simplified) en in 2017 ontving ze de Charlotte Köhler Prijs, een aanmoedigingsprijs voor jong talent van het Prins Bernhard Cultuurfonds. In 2019 ontving ze op het Nederlands Theater Festival de Regieprijs voor PERMANENT DESTRUCTION – The SK Concert. Velissariou woont in Amsterdam en zal vanaf 2021 tot en met 2024 met haar stichting verbonden zijn aan het Utrechtse stadsgezelschap Theater Utrecht.

adviescommisie

De commissie is verheugd om Naomi Velissariou te nomineren voor de Gieskes-Strijbis Podiumprijs. Het afgelopen decennium bouwde ze al een uitgesproken oeuvre op, maar het is opmerkelijk hoe ze de laatste twee, drie jaren een heel eigen theatraal-muzikaal activistische stem en signatuur gevonden heeft. Haar ambities reiken verder dan de theaterwereld alleen.