Matteo Myderwyk

Over de kunstenaar

De jonge Amsterdamse pianist Matteo Myderwyk (1990) componeert zijn eigen muziek. Een opleiding als klassiek pianist aan het conservatorium leerde hem vooral om muziek van zijn eerste helden Bach, Liszt en Messiaen achter zich te laten en op zoek te gaan naar zijn eigen muzikale taal.

Hij besloot alle klassieke regels van zich af te gooien en belandde zo in de wereld van free-jazz. Dit zorgde voor de eerste karakteristiek van zijn werk: muziek staat niet op papier maar wordt in het moment gemaakt. Sinds 2017 is hij onder contract bij Excelsior Recordings en heeft daar reeds drie albums uitgebracht; To Move, Verses, Ataraxia. In het voorjaar 2020 verschijnt zijn vierde album. Hij breekt met traditionele wetten door te improviseren met instrumenten. Zo verschijnt hij met een arsenaal aan synthesizers, beatmachines en orgels op evenzoveel verschillende podia. Van festivals als Oerol en Lowlands, naar clubs als Paradiso en De School, tot aan intieme kerken of concertzalen. Zo zoekt hij steeds een zo divers mogelijk publiek op.

Volgens de adviescommissie is Matteo een volstrekt eigenzinnig artiest met een onorthodox carrièrepad: laat begon hij aan zijn muzikale traject en steeds wist hij wegen in te slaan die allesbehalve geplaveid waren, richting een eigen componeer- en uitvoeringspraktijk die geheel nieuw publiek weet te bereiken (in een inmiddels onstuitbare stroming die ‘neoklassiek’ wordt genoemd). Vooral bijzonder is dat hij steeds nieuwe contexten opzoekt: concertinstallaties, experimenten met ander toetsen-instrumentarium en steeds nieuwe vormen van samenwerking met andere musici.

adviescommisie